În fiecare an, pe 5 octombrie, se celebrează Ziua Mondială a Educației. Este un moment potrivit pentru a privi realist spre rolul școlii, al familiei și al societății în educația copiilor noștri.
Educația nu este o misiune singulară. Este o alianță între școală și familie, iar cercetările la nivel mondial o confirmă fără echivoc: oricât de bun ar fi sistemul de învățământ și oricât de pregătiți ar fi profesorii, școala nu poate suplini lipsa educației din familie. [1]
Învățământul românesc
România are, negreșit, profesori dedicați și elevi talentați, dar sistemul în ansamblu se confruntă cu probleme cronice, confirmate de rapoartele OCDE [2], UNESCO și de specialiști români în educație:
În timp ce peste 60% dintre meseriile viitorului nu au fost încă inventate, școala românească rămâne centrată pe memorare și standardizare excesivă.
„Dacă mediul pe care îl furnizăm este unul reproductiv, elevii se vor ralia acestei maniere necreative. Creativitatea nu dispare, dar se atrofiază într-un sistem care o penalizează.” [9]
Aceste constatări arată că problemele școlii românești nu țin doar de resurse, ci mai ales de filosofia educațională: ce și cum alegem să cultivăm — obediență sau gândire liberă, competiție sterilă sau curiozitate autentică.
Rolul școlii și al profesorului
Rolul școlii moderne nu se limitează la transmiterea de informații, ci presupune formarea gândirii critice, a competențelor sociale și a valorilor morale. [10] Școala este locul unde copiii învață nu doar ce să gândească, ci cum să gândească; oferă siguranță, structură, sens și apartenență.
Profesorul nu poate rămâne doar un specialist în disciplină, ci trebuie să fie și mentor, ghid și model de integritate. Studiile arată că profesorii cu impact real:
Sistemele de top (Finlanda, Canada) pun accent pe profesionalizarea riguroasă și autonomia profesorului, ceea ce susține atât performanța academică, cât și educația caracterului. [12]
Rolul familiei – fundamentul invizibil al reușitei
Cercetările internaționale (OCDE [13], APA [14], UNESCO [1]) sunt unanime: familia are un rol decisiv în succesul copiilor, atât academic, cât și personal.
Perspectiva moral-creștină în procesul educațional
Numeroase cercetări indică beneficiile unei educații moral-creștine:
Aceste efecte nu provin din dogmă, ci din claritatea reperelor morale (onestitate, responsabilitate, compasiune, iertare) și din sprijinul comunitar pe care familia și mediul religios îl oferă copilului. Acolo unde părinții trăiesc aceste valori, copiii cresc nu doar mai disciplinați, ci și mai empatici, mai motivați și mai fericiți.
Educația – o responsabilitate împărțită
Școala formează competențe. Familia formează caractere.
Profesorul poate inspira, dar nu poate înlocui ceea ce lipsește acasă: afecțiunea, modelele morale, sentimentul de siguranță.
Acolo unde părinții și profesorii colaborează, rezultatele cresc vizibil; programele școală–familie–comunitate reduc abandonul și sporesc motivația.
De Ziua Internațională a Educației, merită să ne amintim că școala nu este un substitut al familiei, ci partenerul ei.
Educația începe acasă — prin exemplu, iubire și interes real pentru viața copilului.
Profesorii pot ghida și aprinde curiozitatea, dar focul interior al învățării se aprinde în familie.
Bibliografie
[1] UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. UNESCO Publishing.
[2] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2023). Education and skills in Romania. OECD Publishing.
https://www.oecd.org/en/publications/education-and-skills-in-romania_594cbb5d-en.html
[3] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2025). Education at a glance 2025: Public spending on education. OECD Publishing.
https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2025_1a3543e2-en/romania_e364188c-en.html
[4] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2021). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. OECD Publishing.
https://www.oecd.org/en/publications/teachers-matter-attracting-developing-and-retaining-effective-teachers_9789264018044-en.html
[6] Eurostat. (2024). Early leavers from education and training. Eurostat.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Early_leavers_from_education_and_training
[7] Manea, S. (2023). Inechitatea educațională în sistemul de învățământ românesc. ResearchGate.
https://www.researchgate.net/publication/391482288_Inechitatea_educationala_in_sistemul_de_invatamant_romanesc
[8] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2024). PISA 2022 results (Volume III): Creative thinking. OECD Publishing.
https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-iii_765ee8c2-en.html
[9] RFI România. (2024, iunie 19). Interviu cu prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară despre creativitate și evaluare. RFI România.
https://romania.europalibera.org/a/analfabetism-functional-scoli-romania/31854547.html
[10] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2019). OECD future of education and skills 2030: Attitudes and values for 2030 (concept note). OECD Publishing.
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/Attitudes_and_Values_for_2030_concept_note.pdf
[11] UNESCO. (1996). Learning: The treasure within – Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century (Delors report). UNESCO Publishing.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2025). Education at a glance 2025: Country notes – Canada. OECD Publishing.
https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2025_1a3543e2-en/canada_a2529d00-en.html
[13] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2023). Students, parents and the home environment: PISA 2022 results (Volume II) – Life at school and support from home. OECD Publishing.
https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-ii_a97db61c-en/full-report/component-10.html
[14] American Psychological Association (APA). (2022). Effects of parental involvement programs on young children’s academic and social–emotional outcomes: A meta-analysis. American Psychological Association.
https://psycnet.apa.org/record/2022-68974-001
[15] Vaillant, G. E., & Waldinger, R. J. (2023). Harvard Study of Adult Development (Grant Study) [Data set]. Harvard Dataverse.
https://doi.org/10.7910/DVN/48WRX9
[16] Chen, Y., & VanderWeele, T. J. (2018). Religious upbringing in childhood and well-being in early adulthood. Harvard T.H. Chan School of Public Health.
https://hsph.harvard.edu/news/religious-upbringing-adult-health/
[17] Hamm, J., Zimmer, Z., & Ofstedal, M. B. (2024). Linking multi-dimensional religiosity in childhood and later-life health. Research on Aging, 47(2), 91–102.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39089867/
[18] Pew Research Center (2020). The Religion and Happiness Connection / Religion and Well-Being. https://www.pewresearch.org/religion/2019/01/31/religions-relationship-to-happiness-civic-engagement-and-health-around-the-world/
[19] Brooks, S. J., et al. (2022). Parental religiosity is associated with changes in youth functional network organization and cognitive performance in early adolescence. Scientific Reports, 12, 17843.
https://doi.org/10.1038/s41598-022-22299-6
[20] Shodiq, S. F., Makrufi, A. D., Dahliyana, A., Putri Valencia, N. P., Fadhila, V. A., Nurunisa, A., Limason, N., & Goselfa, F. (2025). The impact of religious education in mitigating the effects of family environment on students’ mental health. Frontiers in Education, 10, 1523461.
https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2025.1523461/full
[21] Coman, C., Neagoe, A., Onaga, F. M., Bularca, M. C., Otovescu, D., Otovescu, M. C., Talpă, N., & Popa, B. (2024). How religion shapes the behavior of students: A comparative analysis between Romanian confessional and non-confessional schools. Frontiers in Education, 9, 1358429.
https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2024.1358429/full